Tahun 2019 adalah tahun yang menunjukan penuruan yang amat drastik kesan daripada keadaan ekonomi yang tidak menentu.Projek-projek konsultant yang melibatkan perunding di pihak kerajaan telah menguncup dan kaalau adapun pihak konsultant harus memasuki tender untuk mendapatkan sesuatu tender perundingan.
Untuk projek-projek yang bersifat kecil dan persendirian,projek telah pun dalam kuantiti yang kecil,pihak pemaju mengenakan harga yang rendah dan lambakan pihak konsultant menjadikan persaigan menjadi lebih kompotitif dan mencabar dengan harga yang lebih rendah.
Untuk tahun 2020 ini dengan saiz projek yang lebih kecil dan menguncup serta dengan lambakan syarikat konsultant yang banyak,saingan akan lebih mencabar dan harga yang lebih rendah dan silap-silap haribulan banyak syarikat konsultant yang akan mengecilkan saiz kakitangan dan seterusnya menutup untuk mengurangkan kos operasi syarikat.
Lebih malang lagi dengan pengumuman tidak meneruskan projek-projek saiz mega,lambakan para jurutera yang membuat kerja-kerja freelance dengan harga yang lebih murah,
Di tambah pula dengan kenaikan harga bahan-bahan binaan seperti simen menyukarkan lagi keadaan ekonomi yang semakin tenat.Para pemaju lebih berhati-hati untuk merancang sesuatu perlaksanaan projek.Projek-projek akan di baut kajian awal dari segi kos dan kebanyakan nya di tanggungkan dahulu sehinggan keadaan ekonomi pulih.
Apa jadi pada graduan-graduan yang baru? Menggangur adalah satu jawapan yang konkrit dan mula mencari lauan yang lain yang bole menjadi sumber pendapatan tetap dan menanggung keluarga.Dengan lambakan graduan dimana semua universiti di dalam negeri mengadakan kursus-kursus kejuruteraan,dimana masa depan graduan ini.
Dengan tercetusnya idea Revolusi 4.0,modul-modul pembelajaran kursus-kursus kejuruteraan haruslah menjurus kearah idea tersebut.Lebih kearah penggunaan robotik dan teknologi digital.
Prospek sektor pembinaan dijangka terus lemah
KUALA LUMPUR- Prospek bagi sektor pembinaan dijangka terus lemah pada 2020
didorong oleh penurunan projek-projek infrastruktur awam yang dibiayai bon.yang
bertempoh melebihi 10 tahun bermula pada 2008 sehingga 2018 dan telah dibuktikan AmInvestment Bank dalam nota kajiannya itu merujuk kepada projek-projek pembinaantidak berterusan.
didorong oleh penurunan projek-projek infrastruktur awam yang dibiayai bon.yang
bertempoh melebihi 10 tahun bermula pada 2008 sehingga 2018 dan telah dibuktikan AmInvestment Bank dalam nota kajiannya itu merujuk kepada projek-projek pembinaantidak berterusan.
Katanya, firma penyelidikan itu mungkin menaikkan taraf sektor pembinaan kepada neutral/kukuh
sekiranya kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan pakej rangsangan ekonomi menerusi
projek-projek awam bagi mengimbangi tekanan luaran.
sekiranya kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan pakej rangsangan ekonomi menerusi
projek-projek awam bagi mengimbangi tekanan luaran.
Pandangan firma itu disahkan dengan tindakan mengejut Bank Negara menurunkan kadar dasar
semalaman sebanyak 25 mata peratusan pada Januari bagi mengukuhkan pertumbuhan ekonomi.
semalaman sebanyak 25 mata peratusan pada Januari bagi mengukuhkan pertumbuhan ekonomi.
“Meskipun kerajaan mungkin memperkenalkan pakej rangsangan bagi mengekang potensi
kemerosotan ekonomi akibat koronavirus yang berpanjangan, kami percaya fokus mestilah
diberikan kepada projek-projek kecil seperti pembinaan jalan raya, laluan pejalan kaki,
jambatan, sekolah dankemudahan awm yang memberi manfaat kepada syarikat-syarikat
pembinaan kecil dantidak tersenarai,” katanya.
kemerosotan ekonomi akibat koronavirus yang berpanjangan, kami percaya fokus mestilah
diberikan kepada projek-projek kecil seperti pembinaan jalan raya, laluan pejalan kaki,
jambatan, sekolah dankemudahan awm yang memberi manfaat kepada syarikat-syarikat
pembinaan kecil dantidak tersenarai,” katanya.
Tambahnya, perbelanjaan infrastruktur awam pada 2020 akan memberi fokus kepada penyiapan
projek sedia ada pada kos yang lebih rendah pada jangka masa yang lebih panjang.
projek sedia ada pada kos yang lebih rendah pada jangka masa yang lebih panjang.
Antara contoh-contoh projek berkenaan adalah Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang bernilai
RM44 bilion, MRT 2 (RM30.5 bilion), LRT 3 (RM16.6 bilion) dan Lebuh raya Pan Borneo,
Sarawak (RM16.5 bilion).
RM44 bilion, MRT 2 (RM30.5 bilion), LRT 3 (RM16.6 bilion) dan Lebuh raya Pan Borneo,
Sarawak (RM16.5 bilion).
AmInvestment juga percaya kerajaan tidak mahu menghidupkan semula projek-projek yang
dibekukan ketika ini.
dibekukan ketika ini.
Bagaimanapun, ini tidak termasuk projek Sistem Transit Rapid Johor Bharu-Singapura
(RTS JB-Singapura) yang bernilai RM3.6 bilion dan Lingkaran Sabah-Sarawak yang
bernilai RM5.2 bilion.- MalaysiaGazette
(RTS JB-Singapura) yang bernilai RM3.6 bilion dan Lingkaran Sabah-Sarawak yang
bernilai RM5.2 bilion.- MalaysiaGazette
No comments:
Post a Comment