Retak wei Jambatan yang baru di buka untuk kenderaan sejak 8 hari yang lalu dah retak tai tupa2 nye adalah kawasan atau tempat sambungan segment beam dan bagi kebanyakan pengguna lebuhraya yang 0 tentang pembinaan akan berasa cuak dan takut untuk melalui jambatan ini.Sepatutnye jambatan ini telah fit dari segala aspek baru di buka demu keselamatan pengguna2 jalanraya dan menurut sumber getah penyambung tu belum dipasang lagi dan boleh menampakan sungai di bawah nya.
Tentang sambungan jambatan atau joint ini memang ade didalam rekabentuk sedebuah jambatan dengan tujuan mengawal kecutan dan pengembangan struktur jambatan tersebut dan pengguna jalanraya yang melalui elevated highway atau jambatan akan merasai pengalaman melalui bump kecil ini dan akan menghasikan bunyi apabila menghentam getah penyambung ini yang tidak enak di dengar.
Dan sebelum jambatan tersebut di serahkan kepada pihak JKR dan sebagainya semua aspek rekabentuk dan juga rupabentuk adalah seperti didalam lukisan dan semua aspek keselamatan seperti railing,parapet wall di kiri dan kanan termasuklah getah yang tadi hendaklah di periksa sebelum sijil fit di keluarkan.
Sepatutnya sesebuah bangunan telah siap di bina dan fit untuk di diami atau di buka untuk orang ramai ccc akan di keluarkan untuk mrmbolekan sesebuah bangunan dapat di gunakan dan juga sama dengan jambatan adalah konsep yang sama dengan bangunan.
Autoriti manakah yang memberi kan sijil fit kepada jambatan tersebut samada JKR,LLM atau majlis yang mengeluarkan sijil fit untuk boleh di buka kepada orang ramai untuk di lalui.Mungkin perkara ini dapat di elakan supaya orang ramai tidak merasa ketakutan melalui struktur kejuruteraan yang di bina yang asalnya bertujuan baik tetapi apabila di laksana tidak berfungsi seperti asalnya.
No comments:
Post a Comment